Jeg er modig. Indtil bladene en dag
forsvinder
af Mads Heinesen
Herning,
februar 2013
”Jeg er modig. Ellers
også er jeg dum.”
Mads
Heinesens bog om 12-årige Frej er kras kost. Frej har sat kasserne med Lego op
på loftet – man leger ikke mere, når man er 12. Men hvad gør man så? Sælger
ulovligt fyrværkeri til Rocker-John og de andre seje i niende? Ser pornoblade
og –film og tænker på Cat fra klassen? Håber på, at dunene dernede snart bliver
til hår?
Frej er i et
ingenmandsland mellem barn- og ungdom. Og det bliver ikke lettere, da bedstevennen
Patricks far dør. Selvom man har kendt hinanden siden børnehaven, så er DET
umuligt at snakke om. Og Patrick forandrer sig. Og så er der den nye dreng,
Alexander, som har skiftet skole på grund af mobning.
Og Frej …
hvor er Frej?
Jeg er modig. Indtil bladene en dag
forsvinder er grænseoverskridende
for en del (kvindelige) lærere, jeg har talt om bogen med. Og indrømmet: Det
har ikke været så ligetil at lave opgaverne på de næste sider. Men det har ikke
handlet om mine grænser, men elevernes. Om det så er lykkedes, må andre vurdere.
Opgaverne
trykkes på farvet papir, lamineres og klippes op. Så trækker eleverne parvis –
dreng og pige – et spørgsmål. Er eleverne ikke tilfredse med spørgsmålet, kan
der én gang trækkes om. Men så klapper fælden også. Spørgsmålene er lavet til
elever i syvende, og de skal danne grundlag for en mundtlig fremlæggelse for
klassen.
Ønsker man
at eleverne skal arbejde individuelt med opgaverne, kan man jo overveje at have
to eksemplarer af hvert arbejdsspørgsmål.
Og husk: Ideerne på de næste sider er kun
indløbet til det egentlige litteraturarbejde, som foregår i klassens
fortolkningsfællesskab.
God fornøjelse
Finn Bangsgaard (fb@viauc.dk)
Pæd. konsulent ved VIA CFU
Herning,
februar 2013
Nu har I
læst Mads Heinesens Jeg er modig. Indtil
bladene en dag forsvinder, nu får I så nogle ”spændende” opgaver. I får 45
minutter til skriftligt – stikordsform – og parvist at besvare spørgsmålene. Derefter
skal I fremlægge jeres besvarelser på klassen. Er I ikke tilfredse med jeres
opgave, må I bytte til en anden, men I kan kun bytte en gang. Skulle I blive
færdige før tid, kan I vælge mellem at skrive om, hvad der gjort størst indtryk
på jer, da I læste bogen eller trække et nyt spørgsmål. Og husk som altid: Det
gælder ikke om at blive først færdig, men bedst færdig.
God
fornøjelse!
Fyrværkeri
Forklar,
hvorfor nogle mennesker (børn, unge og voksne) er meget fascinerede af fyrværkeri.
I jeres fremlæggelse skal I også fremvise statistikker over fx skader i
forbindelse med fyrværkeri. Anvend www.fyrvaerkeri.dk
– og tal også om nytten af kampagner.
Illustrationerne
Udvælg 2-4
illustrationer. Lav en analyse og vurdering af dem.
Kapiteljagt
Udvælg et
kapitel (eller to), som har gjort særlig indtryk på jer. Begrund jeres valg.
Fravalg
Denne bog er
der en del lærere, der ikke vil læse fælles i sjette eller syvende klasse. Hvorfor
ikke? Finder I bogen egnet til fælles læsning? Hvad er det vigtigt at læse om i
fælles bøger til syvende?
Tabu Top 5
Lav en liste
over ting, man ikke snakker (med alle) om, når man går i syvende. Er det noget,
der har med sex eller død/sorg at gøre?
… siden børnehaven
”Når man har været bedste venner
siden børnehaven, så er man der også for hinanden, når svære ting sker,” siger Frejs mor på side 15. Hvad
mener hun og I? Find mindst to andre udsagn i bogen, og forhold jer også til
dem.
Barndom vs. ungdom
I kapitlet
Lego (s. 18-20) funderer Frej over begrebet barndom. Kan I lave lister over
ting, der hører enten barn- eller ungdommen til? Begrund jeres valg.
Den blå kop
Hvordan
opfører Patrick sig i kapitlet (s. 21-27)? Og hvorfor
Mobbeofre
Hvorfor
blev/bliver Alexander mobbet? Kan man sige noget samlet om mobbeofre? Tror I,
at programmer som Myginds mission og Silas’ opgør kan ændre noget?
Skræmme eller lokke?
Nogle lærere
ønsker ikke at læse bøger fælles om emner som hærværk, misbrug, trainsurfing,
spiseforstyrrelser, selvskadelig adfærd, kriminalitet m.m. Hvad er jeres
holdning. Skal det ties ihjel eller …?
Lærere: På film, i bøger og i
virkeligheden
Hvad synes
du om Frejs lærer, Preben? Giv eksempler på lærere på film og i bøger. Hvordan
passer det med virkeligheden?
På vej mod katastrofen
Set up: Når
en senere forekommende handling bliver antydet i teksten, kalder man det et set
up. Kan I finde set up i bogen, der viser, at projekt kanonslag måske ikke
ender godt?
Alexander
Genlæs
kapitlet (s. 77-79). Læs på, mellem og bag linjerne. Genfortæl kapitlet, og giv
jeres bud på, hvorfor Alexander reagerer, som han gør på side 79.
Patrick
Synsvinklen
i bog er hos Frej. Hvordan ville Patrick forklare/forsvare sinde handlinger?
Genlæs blandt andet kapitlet Løgn (s. 89-92).
Frej
Genlæs
kapitlet Vandballoner (s. 83-85). Hvilke modsætninger er der mellem Frejs handlinger
og tanker. Og hvorfor?
Cats fest & Skyldig
Genlæs
kapitlerne (s. 93-96). Er der tale om en drøm, et håb eller er det virkelighed?
Begrund.
En dårlig ven
Hvad
kendetegner en god ven? Oprems, og begrund egenskaber. Hvordan er Frej som ven?
Kom med tekstnære eksempler.
God
fornøjelse
Finn Bangsgaard (fb@viauc.dk)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar