mandag, februar 27, 2012

Månedens forfatter - interview

Her i marts er jeg månedens forfatter på Æseløre.dk, en blog der drives af min børnelitteraturforfatterkollega (dejlig langt ord) Rikke Dyrhave Nissen. I interviewet svarer jeg på en række spørgsmål om min bog, 'Jeg er modig', om hvordan jeg skriver, om gode læseoplevelser, samt om der er forskel på at skrive sange og litteratur, som i dette uddrag:

"4. Du skriver også sange. Er der forskel i den måde du arbejder med en litterær tekst og en sangtekst? Og hvilke?
Det er egentlig meget samme teknik jeg benytter. Jeg forsøger at arbejde så intuitivt som muligt. At mærke mig frem til resultatet. At holde mig selv åben for idéer, sætninger, indfald, stemninger og følelser, også selvom det første idéer lyder dumme, mærkelige, kluntede og upoetiske. I den første fase gælder det for mig om at få min indre dommer til at holde mund, for ellers begynder det at gå galt. Eller gå i stå. Eller også bliver sætningerne usmidige, pompøse, klicheprægede osv. Min indre kunstner skal have lov at fornemme sig frem til et bud, for det giver altid det bedste resultat i sidste ende."

Læs hele interviewet her.

Læs den tidligere omtale af 'Jeg er modig' på Æseløre.dk

Ingen kommentarer: