torsdag, april 19, 2012

Fætter Rasmus nedkommer med tvillinger

Smukt omslag til Tvillingerne, lavet af Alette Bertelsen.

Min fætter Rasmus, som i årevis har udgivet syrede digtsamlinger og eksperimenterende prosa på mindre forlag, og som for tiden laver elektronisk musik i lange baner, udkommer i morgen med sin første bog på Samlerens Forlag - Tvillingerne.

Udgivelseshistorien var, at Rasmus oprindelig havde udgivet to bøger som privattryk i 2006 (Det gule gæstebud + Jeg hælder lys ud af det ene øre og lyd ind ad det andet), som han havde delt ud i 30 eksemplarer til folk, han mente burde have dem.

Ad denne vej endte bøgerne mange år senere, ifølge rygtet, hos forfatteren Asger Schnack, som skulle have afleveret de to små, privattrykte digtsamlinger til den litterære direktør på Samlerens Forlag, Jakob Malling Lambert. Han spottede straks potentialet i de to udgivelser, og samlede dem til én bog med titlen Tvillingerne - i øvrigt en vending som Rasmus selv har omtalt de to bøger med siden han skrev dem i 2006.

Her følger et fint udpluk fra første side i Det gule gæstebud, den ene del af Tvillingerne, som Rasmus sendte mig i 2006:

"jeg prøver forgæves at finde et punkt på din hud
mine læber ikke har besøgt forgæves mister jeg
besindelsen og trækker vejret dybt lungerne
punkteres af dit bliks nejende hav så ved jeg at
du tænker på mig som jeg tænker på dig og roen
kommer"
Ekstra Bladet skrev desuden i sin anmeldelse af bogen: »Et velkomponeret bombardement af surrealistiske syntakser, skæve snapshots af private indre billeder, og man fornemmer klart talentet bag al galskaben i ordstrømmen. Mere af det, tak.«  **** - Jacob Ørsted, Ekstra Bladet

Køb bogen her.

Ingen kommentarer: