søndag, februar 12, 2012

Anders And-konkurrence eller gulerodskage?


Nu hvor jeg allerede har bevæget mig i det populærkulturelle hjørne så stødte jeg lige på denne konkurrence, der handler om at skrive Anders And-historier. Det lyder fristende, idet jeg var ret vild med Anders And da jeg var lille, faktisk købte jeg bladet fast hver uge i årene omkring 1990. Den eneste kageopskrift, som jeg kan i hovedet er faktisk Anders Ands gulerodskage, som jeg lærte igennem bladets daværende 'Hurlumhej'-side, og som jeg lavede jeg en hel del gange i løbet af min barndom. Faktisk stort set hver eneste gang jeg var lækkersulten og ikke havde nogen penge, fordi de var blevet brugt på det seneste Anders And-blad. Så vidt jeg husker gik den sådan her:

Dette er IKKE Anders Ands-gulerodskage, men en kopi fra nettet.
Anders Ands gulerodskage
300 g. gulerødder (3-4 stk.)
300 g. mel
200 g. brun farin
4-5 dl. madolie
½-1 tsk. natron (hælder imod ½)
1 tsk. kanel
½-1 tsk. bagepulver (hælder imod ½)
Var der noget med lidt reven citronskræl?
Evt. 50 g. rosiner og 50 g. hakkede valnødder

Glasur: (en rigtig god optimering af den oprindelige glasur udelukkende bestående af flormelis og vand)
1 pakke ananas-flødeost (eller to, hvis det skal være rigtig lækkert)
100 g. flormelis (tror jeg nok)

Opskrift: Bland hele skidtet sammen med en ske eller i en røremaskine og giv det 5 kvarter i ovnen på 180 grader, i en smurt springform e.l.
Kagen køler af og glasuren blandes sammen og fordeles ud over. Pynt: Violer (yes, rimelig 80-90-er-agtigt, men det var altså en del af opskriften. Jeg ville dog udelade dem i dag, tror jeg.)


...
 
Nå, men det var den der Anders And-konkurrence jeg kom fra: faktisk lavede jeg nogle synopser for Egmont engang i 2003, til et blad der hed 'Duck in danger', som blev set som en nyfortolkning af Anders And-bladet, men det blev vist aldrig rigtig den helt store succes. I hvert fald kontaktede de mig aldrig efter de havde betalt for synopserne. Måske var jeg bare ikke dygtig nok dengang? Det kunne være jeg skulle prøve igen, nu hvor der alligevel er vinterferie? Eller også skulle man bare bage den der gulerodskage til ære for Anders And?

Ingen kommentarer: