fredag, marts 09, 2012

Hjemstavnen får en bog + interview med Glenn Ringtved

Jeg har ikke ligefrem ry for at være specielt Nordjysk og kan heller ikke prale af en årelang, indgående interesse for hjemstavnsfortællingen som genre - men alligevel var der et eller andet der tiltalte mig ved dagens udgivelse, 'Hjemveje' - et moderne bud på 12 hjemstavnsfortællinger fra Nordjylland.

Selvom jeg personligt bor i det inderste København, tæt ved den drabelige, sirenebefængte Jagtvej, så er jeg i bund og grund en bonderøv, der er kommet til byen på lånt tid, og som jeg tidligere har skrevet om her på bloggen, så smerter det mig at se min egen naturskønne hjemstavn blive mere og mere amputeret på grund af tvivlsomme offentlige beslutninger.

Provinsen har jo trods alt en lang række ting at byde på, som storbyen trods alt ikke kan prale af, og hvis jeg behøver at nævne disse ting her, så taler jeg vist alligevel for døve øren, så det vil jeg undlade at gøre.

Men hvad er det så der har ledt frem til dagens udgivelse, der handler om noget så ligegyldigt for et storbymenneske, som hjemstavnsfortællinger fra den yderste provins [ligegyldigt + yderste provins = set fra Danmarks øjensynligt mest rigtige menneskelige opbevaringssted, København, red.], og hvorfor er den egentlig ikke udkommet på et større forlag end enmandsforlaget Bagland, som den garvede børnebogs- og manuskriptforfatter, Glenn Ringtved, driver på ægte ildsjælemaner fra det Nordjyske. Jeg besluttede at ringe og spørge ham ad:

Hej Glenn! Først og fremmest tillykke med din debut som voksenforfatter! Det er altid en god idé at debutere ved at snige sin tekst ind i en samling med en masse andre tekster, som man selv redigerer. Men det er du sluppet rigtig godt fra! Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om, hvordan denne bog startede?

"Jeg skrev lidt med Sanne Munk Jensen, som også er med i bogen, og vi havde en plan om at skrive en novellesamling sammen, hvor vi skiftevis skrev en novelle - hun kommer oprindeligt fra Skagen, så vi mødtes i Bindslev på midten [Glenn bor i Hjørring, red]. Vi gik i stå med projektet, men jeg blev alligevel ved med at gå og tænke på den der idé, 'Hjemveje', og hele temaet omkring hjemstavnen.

Så en dag så jeg at Region Nordjylland havde en kulturpulje, som jeg søgte - og jeg havde faktisk glemt alt om det, da der en dag dukkede 60.000 kroner op - og så syntes jeg det var ærgerligt ikke at bruge dem. [aner man en vis udtalt Nordjysk hjemstavnskarakteregenskab her?, red.]"

Hvordan udvalgte du så forfatterne til projektet - havde du andre i tankerne end dem, der kom med i bogen?

"Jeg skrev rundt til nyere lovende forfattere, med kun en enkelt udgivelse bag sig, folk som jeg for eksempel havde spottet i avisernes anmeldelser. Og så skulle vi selvfølgelig have et par ældre gutter med som lokomotiv for udgivelsen [Bent Haller, Bent Vinn Nielsen, red.]. Et par forfattere sagde nej, men ellers var alle med.

Faktisk kom nogle af mine gode venner, min nabo og genbo også med i bogen - de er begyndt at skrive mere alvorligt og udgive bøger, efter de så at jeg kunne. De havde et billede af, at det var umuligt at udgive bøger, men så tænkte de at 'hvis den idiot kan, så kan jeg også!' Det er Jakob Knudsen der er min gode ven, og Morten Kleenø og Dan Toft er også mine gode venner samt mine naboer."

Hvordan kan det være, at bogen er renset for velmenende forord, tanker, efterskrifter og hvad man ellers normalt ville finde i en samling som denne? Eneste ting der fortæller noget direkte om bogens projekt, er jo nogle linjer på bagsiden samt lidt tekst på bagsideflappen...

"Det var meningen der skulle have været et forord, men efter jeg så Hannes Højgaard Viemoses tekst, så droppede jeg forordet, for den fungerede på en måde som et forord, syntes jeg. [hvilket man sagtens kan følge, red.]

Hjemstavnen handler om det perifære i forhold til mediernes bevågenhed. Man bliver marginaliseret ude i det små steder. Det synes jeg Hanne fortæller. Folk siger, at det er en soveby, men dette er mit verdens centrum. Det er en soveby, men vi skød med flitsbuer og derovre lå morderens hus."

...

Her skal det lige kort indskydes at Hanne Højgaard Viemoses tekst, 'Haldbjerg - en Hjemstavnsnovelle' bogstaveligt talt starter talt med forfatterens forsøg på at danne sig et billede af, hvad pokker en sådan hjemstavsnovelle er for en størrelse:

Hvis jeg skal sige noget om min hjemstavn, vil jeg som udgangspunkt slå den op på Wikipedia, det er noget, jeg har fra min far, altid at tage udgangspunkt i et leksikaopslag, han ville selvfølgelig ikke benytte sig af nettet, og slet ikke af Wikipedia, men sådan er der så meget vores generationer imellem. ... 'En soveby' skriver de, ovenikøbet en 'udpræget soveby'. Man ser det for sig, der sker ikke en skid, mere end 100 husstande gået i hi, ingen biler eller cykler eller knallerter i gaderne, ingen børn i træerne i haverne, ingen fodboldspillere på fodboldbanen ... Men Haldbjerg er ikke en by, hverken en soveby eller nogen som helst anden slags by, det er en samling huse i nogle bakker, hvor der en overgang var en skole, men 'by' har aldrig været i nærheden af stedet eller dets ambitioner for den sags skyld, det må stå for den skuffede Wikipediaskribents regning.
    Til gengæld var der altid bander, masser af bander, som drev rundt i skovene og bakkerne...

Og så fortsætter vi ellers en tour ned af en memory lane, der desværre slutter lidt for hurtigt, og dermed røber sig selv som værende alt andet end en novelle, måske en fortælling, men forhåbentlig begyndelsen på endnu en roman fra Hanne Højgaard Viemose? Man har vel lov at håbe, at Glenn Ringtved ved at give Hanne denne udgivelsesmulighed samtidig har givet hende den ske, der skal bruges til at grave endnu flere guldkorn frem.

[Nå, men afslutningsvis skal vi lige tilbage til dig, Glenn, beklager mit fravær i fremtidens skribentrolle - da dette jo er skrevet efter opkaldet til dig blev lavet, red.] Hvad tror du er grunden til, at en sådan bog skal komme fra et lille enmandsforlag, og ikke fra de store forlag?

"Det er jo nok fordi det er et lokalt projekt. Og der er jo ikke rigtig nogen store forlag i provinsen, udover nogle stykker i Århus. Jeg tror ikke der er et eneste i Ålborg. De er alle sammen centreret i København. Der er jo også det kommercielle i det, når projektet begrænser sig til en landsdel. Det skal jo kunne betale sig for forlaget.

Men det er jo ikke særlig dyrt at udgive en bog længere, det tager bare meget tid - dette er den niende bog på mit forlag, og jeg fik jo også støtte til den, så jeg har ikke på fornemmelsen af, at der er noget på spil, og jeg har jo selv redigeret, så på den måde er der heller ikke noget på spil. Jeg sætter mit ægteskab på spil, det er vist det..."


Hjemveje, udkommer i dag, 9. marts 2012 på Forlaget Bagland. 168 sider.

Bogen indeholder 12 noveller af: 
Glenn Ringtved (red.+forfatter), Bent Haller, Sanne Munk Jensen, Bent Vinn Nielsen, Hanne Højgaard Viemose, Brian B. Christiansen, Jakob Knudsen, Dan Toft, Lisbeth Brun, Janni Olesen, Morten Klenø, Mads Nygaard.

Køb bogen her.

Ingen kommentarer: