tirsdag, februar 07, 2012

Svar fra forlag

Jeg fik for nylig svar tilbage fra mit forlag angående det oplæg til en børnebog, som jeg havde sendt ind til min redaktør. Eftersom hun ikke havde syntes voldsomt godt om det seneste, noget længere oplæg, jeg sendte derind, var jeg temmelig spændt på at høre, om hun mente, det var noget de ville arbejde videre med.

Hun syntes idéen var helt rigtig, men mente endnu det var for tidligt til at bedømme, om det kom til at falde ud på en måde, som de ville sige ja til at udgive. Jeg fik at vide, at jeg skulle arbejde rigtig meget med plottet, idet opklaringselementet var en hel del større i denne bog, end i de tre andre børnebøger, jeg har udgivet på forlaget. Desuden mindede hun mig blandt andet om at vise tingene i stedet for at fortælle for meget. Og det er jo en klassisk faldgrube, når man skriver fiktion, men alligevel var jeg overrasket over meldingen, idet jeg netop troede jeg viste en del i det tilsendte.

Som sædvanlig, fristes man til at sige, har hun ret i sine betragtninger - men de er også så hamrende dygtige derinde. Sidste gang, da jeg sendte et noget længere værk i to bind (synopsen samt de foreløbige 120 siders prosa) ind til hende, mente hun, at jeg i stedet skulle fokusere på det, jeg var god til, nemlig de små, fortættede forløb, hvor jeg holder fokus på sprog, så det bliver en æstetisk oplevelse.

Den har jeg tænkt over længe, og et eller andet sted kan jeg jo ikke sige noget til det. For det ville jo være en god idé for mig at fortsætte den sti, jeg har lagt ud foran mig, i stedet for at skyde med spredehagl i hundrede forskellige genrer, stilarter, og mod mange forskellige målgrupper.

For det første har jeg nu fået bevist at jeg kan noget inden for den genre, jeg skriver indenfor, og så er det samtidig også noget, der er brug for på markedet, idet der findes en begrænset mængde realistiske kvalitetsbøger for børn (og drenge) i den alder, hvilket jeg også netop har fået bekræftet af min dansklærer på seminariet.

Så i princippet ville det jo være dumt ikke at udnytte det, når det nu også falder mig forholdsvist naturligt. Det er den vej jeg skal gå, hvis jeg vil have fremtidig succes med min skrivning, det har jeg jo fået et klart signal om nu. Så håber jeg bare at jeg med tiden kan få udfoldet nogle af de andre typer historier jeg også har skrevet. Men det må komme på et senere tidspunkt. Uden sammenligning i øvrigt, så har Bent Haller jo fx også bevæget sig igennem stort set alt hvad der findes af genrer igennem hans mangeårige virke som forfatter.

Ingen kommentarer: